Soita studioon 0700 928 9280700 928928Lähetä tekstiviesti numeroon 16130 16130
2 € / puhelu + pvm
0,95 € / viesti Kirjoita alkuun REX välilyönti ja viestisi

Joensuu 92,8 MHz • Nurmes 101,0 MHz
• Outokumpu 101,7 MHz • Kitee 102,2 MHz
Juuka 103,3 MHz • Lieksa 92,0 MHz • Kaapeli 94,0 MHz (Joensuu)

Kuuntele nettiradio

Kuuntele netissä

Radiot.fi

Liikenne raiteille

Suomi on pitkien etäisyyksien ja laajalle levinneen asutuksen maa. Tämä tarkoittaa myös, että niin ihmisten arjen, elinkeinoelämän kuin alueiden kehittymisenkin kannalta toimivat liikenneyhteydet ovat ensiarvoisen tärkeitä. Samoin päästöjen vähentämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi olisi tärkeää, että pystymme siirtämään yhä kasvavan määrän liikennettä kumipyöriltä kiskoille.

Hallitus on leikannut alkukaudestaan merkittävästi VR:n velvoiteliikenteen vuoroja, mikä on näkynyt meillä Pohjois-Karjalassa junavuorojen harvenemisena niin länteen Pieksämäen kuin pohjoiseen Nurmeksen suuntaan. Pieksämäen yhteysvälin harveneminen on merkinnyt myös edelleen hankaluuksia sovittaa yhteen jatkoyhteyksiä esimerkiksi niin Jyväskylään, Turkuun kuin Tampereelle. Tämä on merkinnyt niin työmatkalaisten kuin opiskelijoiden kulkemisen vaikeutumista, mutta myös esimerkiksi Joensuun houkuttelevuuden laskua yliopistokaupunkina.

Hallitus on myös valmistelemassa VR:n junaliikenteen avaamista kilpailulle. Voi hyvällä syyllä kysyä, kuinka hallituksen nyt ajama malli tulee vaikuttamaan maakuntien raideliikenteeseen. Onko perusteita olettaa, että vähäliikenteisillä radoilla liikenteen kilpailuttaminen toisi lisää toimijoita? Vai jäävätkö vähemmän liikennöidyt alueet julkisen vallan vastuulle, kun taas voittoa tuottavat ratavälit valuvat yksityisille liikennöitsijöille? Nyt kilpailutus on laitettu alulle Etelä-Suomen lähijunaliikenteestä ja onkin syytä todella tarkasti seurata näitä tuloksia ennen isompien harppausten ottamista.

Pohjois-Karjalan tilanne on vain yksi esimerkki siitä, kuinka kouriintuntuvia vaikutuksia liikenneyhteyksien heikkenemisellä on. Liikennepolitiikkaa on laji, jossa pitäisi olla uskallusta asettaa horisontti pitkälle tulevaisuuteen. Lyhyen tähtäimen leikkauksilla voidaan merkittävällä tavalla lyödä kasvoille niin alueiden pidemmän aikavälin kasvumahdollisuuksia ja houkuttelevuutta, mutta myös tehokasta ilmastopolitiikkaa ja päästöjen hillitsemistä.

Nyt keskusteluissa on ollut ajatus siirtymisestä liikenneinvestointien osalta jopa 12 vuoden mittaisiin parlamentaarisesti sovittuihin ohjelmiin, joita voitaisiin esimerkiksi hallituskausittain tarkentaa. Tämä olisi merkittävä askel oikeaan suuntaan, sillä se paitsi irrottaisi liikennepolitiikan lyhyen aikavälin poliittisista intohimoista ja mahdollistaisi laajemman kokonaiskuvan ja suunnittelun sekä hankkeiden ajoittamisen pidemmälle aikavälille. Tämä voisi näkyä myös kustannuksissa ja isompien investointien kuten esimerkiksi uuden kolmen tunnin junayhteyden toteuttamiseksi Joensuusta Helsinkiin.

-Riitta Myller

kansanedustaja (sd)